Vaca mov – carte scrisă pentru a promova un produs

vaca mov

Mă rog, nu e chiar cum am scris în titlu, dar ajungem și la asta. E vorba despre ce scria Seth Godin în Vaca Mov în urmă cu aproape 20 de ani (în 2002) și, chiar dacă de bun simț (zic eu), cât se aplică astăzi și cât nu.

Departamentele de marketing și de design trebuie să lucreze împreună

Habar nu am care e situația în piață, dar dacă mă întrebi pe mine îți pot spune că echipele din spatele unor produse par să se saboteze reciproc. Nu cred că e nevoie să dau nume, dar în sfera tehnologiei pare că cei de la marketing au fost forțați să se descurce cu ce au reușit să facă cei din departamentul R&D; pe de altă parte, la unele produse FMCG și la unele servicii observ cum se încearcă vânzarea lor exclusiv din marketing, fără ca acestea să aibă vreun design anume. A se înlocui „anume” cu „diferit” (față de competiție).

Trebuie să știi ce audiență să țintești

Aici îi voi da ca exemplu tot pe cei din domeniul IT&C, dar pentru un lucru bine făcut: în această industrie nu trebuie țintit clientul „obișnuit”, ci aceia care sunt în căutare de inovație; aceștia sunt cei care vor cumpăra produsul la început și îl vor recomanda mai departe. Astăzi le spunem influenceri.

Marketingul prin influenceri

Trebuie să recunosc că denumirea actuală îmi place mult mai mult. În 2002, Seth Godin îi numea Sneezers, însă definiția acestora a rămas neschimbată: este vorba despre acei oameni care sunt interesați de inovație (early-adopters) și care au și puterea (influența, am spune astăzi) de a transmite mesajul unui brand mai departe, atrăgând noi clienți pentru acesta.

Fii diferit!

De fapt, cuvântul folosit în carte este „Remarcabil”, dar nu e nevoie de cuvinte prea lungi pentru a ne da seama că e nevoie de o diferențiere între jucătorii din cadrul aceluiași sector de activitate. Dacă nu ai un business de nișă, trebuie să găsești cumva un mod de a te depărta de ceilalți (prin funcțiile sau designul produsului tău, după cum scriam în primul paragraf). Eu simt o nevoie acută de a vedea produse remarcabile, de asta am scris și articolul De ce nu-mi place Samsung Galaxy S10, în care atrăgeam atenția asupra faptului că nimeni nu îndrăznește să inoveze mai mult decât ceilalți. Seth Godin scria și el în Vaca Mov că jucând la siguranță nu conservi nimic, ci ai doar de pierdut.

Concluzie, dar mai pe lung

Citind cartea mă gândeam că uneori am unele idei de marketing care sunt ori foarte diferite de ce fac ceilalți, ori foarte rar și puțin utilizate. Momentan ar fi destul de greu pentru mine să ajung într-o poziție importantă în acest domeniu (cu atât mai puțin într-una de design), ceea ce înseamnă că trebuie să-mi creez propriul produs :). Și acest lucru este foarte greu, însă în acest moment îmi pare că are o probabilitate mai mare să se întâmple.

Alt lucru pe care l-am observat în cartea Vaca Mov se află la sfârșit, după cuprins, după notele de încheiere și enumerarea tuturor contributorilor: o reclamă la un produs. Seth Godin scria acolo despre ceva lapte cu soia și avea un fel de promoție.

M-am întrebat cine oare s-ar mai uita într-o carte după cuprins și toate cele enunțate mai sus?! Apoi mi-am dat seama că eu tocmai făcusem asta și, prin inferență, la fel ar face și alți oameni. Asta mi-a adus aminte de momentul în care am cumpărat un cablu de la eMag și am primit cadou o sticlă de lapte de soia. A fost ceva remarcabil? Da! A fost, în același timp, un lucru inutil și absolut irelevant? De asemenea, DA!

P.S. Laptele de soia îl găsești la Mega Image, cartea Vaca Mov poate fi găsită la Elefant.

One thought on “Vaca mov – carte scrisă pentru a promova un produs

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *