„Start-up de 100 de dolari” – o serie de platitudini despre marketing

start-up de 100 de dolari

Înainte să încep să „demasc” ce este cuprins în cartea „Start-up de 100 de dolari”, o concluzie pentru cei grăbiți (un fel de tl;dr): dacă ești la primul contact cu marketingul, atunci culegerea asta de povestiri te poate pune un pic în temă, îți arată cu ce ai putea să te confrunți; de asemenea, dacă ai o afacere la început, s-ar putea să te intereseze; însă dacă ai citit mai mult de câteva zeci de articole de pe bloguri și eventual ai parcurs și o altă carte din domeniu, atunci mica antologie a lui Chris Guillebeau s-ar putea să nu te prea ajute.

Dar care e treaba cu cartea asta? „Start-up de 100 de dolari” a fost scrisă în 2012 și reprezintă o colecție de povești ale unor antreprenori, ce-i drept, de succes din lungul și latul lumii. Se presupune că respectivii și-au început afacerile de la zero și nu au avut nevoie de mai mult de 100$ pentru a începe. Nu că ar fi mare grozăvie să îți începi afacerea cu puțin, „să te zgârcești” cum ar zice românul, ci pur și simplu pentru că atât ar avea la dispoziție. Cel puțin, la asta m-a dus cu gândul titlul volumului. Și asta, stimați cititori, este marea minciună a cărții: nu numai că niciunul dintre cei prezentați nu a cheltuit doar o bancnotă cu chipul lui Franklin la începutul noii afaceri, ba chiar cei mai mulți au dat câteva zeci de astfel de bancnote (fie că veneau din economii/salarii precedente, fie din banii de asigurare de pe urma unei construcții dărâmate sub greutatea zăpezii); pe de altă parte, nimic nu a fost făcut de la zero – toți veneau cu experiență în câmpul muncii sau antreprenoriat, unii dintre ei chiar în domeniul în care și-au început noua afacere. Așadar, toți cei ca mine, cu venituri modeste: Marș înapoi la muncă!

Totuși să-i dăm Cezarului ce-i al lui: după cum scriam mai sus, „Start-up de 100 de dolari” a fost scrisă cu 8 ani în urmă. Nu știu cât de mult se scria pe bloguri despre marketing pe atunci; eu, de exemplu, în vremea aia învățam despre tainele internetului și ale blogurilor, cum ar fi SEO și rețele sociale. Însă în prezent, tot ce e scris în această carte poate fi găsit gratuit și rapid pe internet; ceea ce vreau eu să se noteze este faptul că aceasta nu este o carte despre cum să-ți faci o afacere (cu bani puțini sau mulți), ci una despre marketing. Presupun că astfel de informații se predau și la facultățile de profil, însă eu am avut doar un contact tangențial cu subiectul în cei doi ani ai mei de Sociologie.

Deci ce conține cartea? Fără să intre în detalii (lucru pe care nu am să îl fac nici eu), Chris ne spune despre țintirea pe bază de interese (vezi Facebook Ads și Google Ads) spre deosebire de cea învechită bazată pe vârstă și studii; spune că uneori trebuie să faci lucrurile diferit pentru a ieși în evidență (vezi Vaca Mov a lui Seth Godin); spune că trebuie să faci un profil al clientului ideal (buyer persona) către care să îți îndrepți eforturile de promovare; spune că poți face studii de piață prin intermediul focus grupurilor; spune să te promovezi cu cap în social media și să apelezi la influenceri (de exemplu cumpărând articole pe bloguri cum este și al meu 😉 ); la un moment dat pare să se contrazică spunând inițial că trebuie să te adaptezi din mers, apoi zicând că trebuie să fii pregătit dinainte – își revine spunând că depinde de cum se simte cel mai bine (viitorul) antreprenorul să acționeze, lucru care mi se pare corect; nu în ultimul rând, vorbește și despre oferirea mai multor opțiuni de preț, despre outsourcing, puțin despre scalare, dar și despre relația cu timpul pe care alegi să o ai față de afacerea ta. Era să uit de faptul că multe cumpărături se fac pe fond emoțional și că e mai important să îi prezinți clientului beneficiile pe care le aduce produsul decât caracteristicile acestuia.

În concluzie, cartea este foarte nișată: se adresează doar începătorilor, cu precădere acelora care preferă să aibă cartea în format fizic, pe hârtie, care nu găsesc comod să pună cap la cap mai multe surse din mediul online. Pentru oricine altcineva cred sincer că ar fi o pierdere de vreme. Totuși am să las aici un link unde poate fi găsită cartea și unul de unde pot fi cumpărate celelalte titluri ale autorului; linkuri de afiliere, ca să pot să duc la bun sfârșit ținta (modestă) de 12 cărți pe care vreau să le citesc până la sfârșitul anului.

Și încă ceva: poate cel mai interesant lucru pe care îl oferă cartea însăși, nu conținutul ei, este un exemplu de „like for like” (nu indicatorul de creștere a unei afaceri, ci așa-zisul schimb de like-uri des întâlnit pe rețelele sociale) – persoanele prezentate în volum au primit o atentă promovare, cu trimitere la adresa web și tot tacâmul; sunt sigur că, dacă nu toți, o mare parte dintre cei prinși în conținutul poveștii au recomandat cartea mai departe, ceea ce demonstrează că autorul știe totuși despre ce scrie. Știe, dar nu vrea să scrie decât despre altceva.

One thought on “„Start-up de 100 de dolari” – o serie de platitudini despre marketing

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *